לחומצות השומן מסוג אומגה 3 תפקיד חשוב בבריאות הלב וכלי הדם וזאת מראים מחקרים רבים. הסיבה לעריכת המחקר, מסבירים החוקרים, היא כי שינויים המופיעים לאחר ארוחה עלולים להוביל לפגיעה זמנית בתפקוד הווסקולארי, בעיקר במקרים של חולי סוכרת או חולים במחלות מטבוליות אחרות, ובעיקר כשמדובר בארוחות עם תכולה קלורית גבוהה. פגיעה זמנית זו עלולה להוביל לסיבוכים קרדיו-ווסקולריים. מטרת החוקרים הייתה לבדוק האם לאומגה 3 יש השפעה מיטיבה על תפקוד ווסקולארי לאחר הארוחה בחולי סוכרת מסוג 2.
מהלך המחקר: החוקרים חילקו באופן אקראי את 34 המשתתפים לקבלת אומגה 3 (EPA ו-DHA) במינון 2 גרם ליום, או פלסבו (שמן זית), במשך שישה שבועות. לאחר תקופת ההתערבות מדדו החוקרים את התפקוד הווסקולארי של המשתתפים אחרי צום, ושעתיים, ארבע ושש שעות אחרי ארוחה בעלת תכולת שומן גבוהה של 600 קילו-קלוריות.
תוצאות: בשתי הקבוצות (ההתערבות והפלסבו) התפקוד הווסקולארי נותר ללא שינוי לאחר הצום. כשנבדק התפקוד הווסקולרי ארבע שעות אחרי הארוחה הייתה ירידה של 38% בתפקוד בקבוצת הפלסבו, לעומת 13% בקבוצה שקיבלה אומגה 3. בנוסף, שעתיים אחרי הארוחה, התפקוד הווסקולארי נותר ללא שינוי בקבוצת הפלסבו, אך תועדה עלייה משמעותית של 27% בקבוצה שקיבלה אומגה 3.
מסקנת החוקרים: אומגה 3 עשויה למנוע את הפגיעה בתפקוד הווסקולארי בכלי הדם הגדולים ולשפר את התפקוד הווסקולארי בכלי הדם הקטנים לאחר ארוחה.
American Journal of Clinical Nutrition 2010
מידע נוסף: