מחקר חדש ערך השוואה בין ההשפעה של תזונה ים תיכונית לבין זו של תזונה עשירה בפיטוסטרולים על הסיכון למחלות לב וכלי דם. תזונה ים תיכונית נמצאה במחקרים קודמים קשורה בירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם ופיטוסטרולים נמצאו מפחיתים LDL כולסטרול במחקרים רבים.
במחקר אקראי ומבוקר השתתפו 150 אנשים עם Hypercholesterolemia מתונה שחולקו לשלוש קבוצות, שצרכו כל אחת תזונה שונה:
תוצאות המחקר הראו כי בקבוצת הפלסבו לא נמצאה השפעה משמעותית על גורמי הסיכון למחלות לב ולכלי דם שנבדקו או על הסיכון למחלות לב וכלי דם.
בקבוצה שעברה לתזונה ים תיכונית חלה ירידה הדרגתית בגורמים הבאים: TC (כולסטרול כללי), LDL כולסטרול, טריגליצרידים, hsCRP וירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם – בכ- 32%-24%.
בקבוצה שעברה לתזונה עשירה בפיטוסטרולים חלה ירידה בגורמים הבאים:
TC – 14%, LDL כולסטרול – 16%, hsCRP – 17% וירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם בכ- 30%-26%, וזאת לאחר חודש בלבד.
מסקנת החוקרים הייתה שגם תזונה ים תיכונית וגם תזונה עשירה בפיטוסטרולים הביאו לירידה בסיכון למחלות לב וכלי דם. הירידה הזו נובעת, כפי הנראה, מהירידה בגורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם, כמו כולסטרול.
| התזונה |
TC |
LDL |
TG |
CRP |
ירידה בסיכון ל- CHD |
| תזונה ים תיכונית |
↓ |
↓ |
↓ |
↓ |
32% - 24% ↓ |
| תזונה עתירת פיטוסטרולים |
↓ |
↓ |
↓ |
↓ |
30% - 26% ↓ |
Athyros V G et al. Effect of a plant stanol ester-containing spread, placebo spread, or Mediterranean diet on estimated cardiovascular risk and lipid, inflammatory and haemostatic factors. Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases, 2009.
למחקרים נוספים