פיטוסטרולים
צריכה של כ-2 גרם פיטוסטרולים ביום עשויה להפחית את רמות הכולסטרול בכ-9%
פנל EFSA: ירידה כזו ברמות הכולסטרול היא בעלת השפעה ביולוגית משמעותית במונחים של הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם
הפנל של EFSA (הרשות האירופאית לבטיחות מזון), בנושאי דיאטה, תזונה ואלרגיה (NDA), פרסם לאחרונה (2009) את דעתו בנושא פיטוסטרולים והשפעתם על רמות כולסטרול בדם.
בפנל, שדן בהשפעתם של סטרולים וסטנולים צמחיים (פיטוסטרולים) על רמות LDL בדם, נידונו יותר מ-80 מחקרים ומספר מטה אנליזות, שמצאו כי פיטוסטרולים עשויים להיות יעילים בהפחתת רמות LDL באופן תלוי כמות, עד מינון של כ- 2 gr/d:
צריכה של 1.9-1.5 גרם פיטוסטרולים ליום, עשויה להפחית את רמות הכולסטרול בכ- 8.5%, וצריכה של 2.4-2 גרם פיטוסטרולים ליום, עשויה להפחית את רמות הכולסטרול בכ- 8.9%. הפנל מוסיף וטוען כי האפקט של הורדת כולסטרול מורגש בדרך כלל אחרי 3-2 שבועות.
הפנל סיכם כי ירידה כזו ברמות הכולסטרול היא בעלת השפעה ביולוגית משמעותית במונחים של הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.
http://www.efsa.europa.eu/
קואנזים Q10

Q10 משפר הפרעה בתפקודי אנדותל בחולי סוכרת מסוג 2 המשתמשים בסטטינים
החוקרים: השיפור בהפרעה לתפקודי האנדותל יכול להיות מתורגם להפחתה של 10-15% בסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים הללו
מחקר שנמשך 12 שבועות בדק 23 חולי סוכרת בגילאים 79-40, שבכולם זוהתה הפרעה לתפקוד האנדותל. כל החולים קיבלו סטטינים במינון יציב (Atorvastatin-52%, Simvastatin-35% או Pravastatin-13%) יותר מ-6 חודשים. המשתתפים במחקר חולקו באופן אקראי ל-2 קבוצות שקיבלו 200 mg/d Q10 או פלסבו.
החוקרים מצאו כי מתן Q10 שיפר את גמישות האנדותל, דבר שהשתקף בעלייה מובהקת בערכיFMD (Flow-Mediated Dilatation) בהשוואה לפלסבו.
קיימים מחקרים המראים כי שיפור ב-FMD הנו בעל משמעות בהקשר של מחלות לב וכלי דם, ואנדותל פגוע מהווה סמן מקדים לאירועי לב וכלי דם. החוקרים מוסיפים כי השיפור של ההפרעה לתפקודי האנדותל שנמצאה במחקר עשוי להיות מתורגם להפחתה של 10-15% בסיכון למחלות לב וכלי דם שיש לחולים הללו.
מתוך:
Hamilton SJ et al. Coenzyme Q10 improves endothelial dysfunction in statin-treated type 2 diabetic patients. Diabetes Care. 2009;32 (5):810-2.
אומג
ה 3
חומצות שומן אומגה 3 תורמות ליציבות מוגברת של הפלאקים הטרשתיים
החוקרים: יציבותם של הפלאקים הטרשתיים יכולה להסביר את ההפחתה באירועי לב וכלי דם סופניים ולא סופניים המקושרת עם צריכה של אומגה 3
מחקר שבחן את ההיפותזה כי לחומצות שומן אומגה 3 ואומגה 6 השפעה על הפלאק הטרשתי, בדק 162 חולים שהמתינו לתהליך הכירורגי carotid endarterectomy – הסרת פלאק הגורם להיצרות/תעוקה בעורק הצוואר.
בזמן ההמתנה לטיפול קיבלו החולים קפסולות של שמן דגים (אומגה 3), שמן חמניות (אומגה 6) או פלסבו.
תוצאות המחקר הראו כי חומצות שומן אומגה 3 נכנסות לפלאקים הטרשתיים וגורמות לשינויים התורמים ליציבות מוגברת של הפלאקים הללו. לעומת זאת, צריכה של חומצות שומן אומגה 6 לא השפיעה על המורפולוגיה של הפלאקים, לפחות לא בטווח הזמן שבו נעשה המחקר.
חלקי פלאק שאינו יציב עלולים להתנתק מדפנות העורק ולהפוך לתסחיף אשר עלול לסתום עורקים ואף לגרום לאירוע לב או לשבץ. לטענת החוקרים, יציבותם של הפלאקים הטרשתיים יכולה להסביר את ההפחתה באירועי לב וכלי דם סופניים ולא סופניים המקושרת עם צריכה של אומגה 3.
מתוך:
Thies F et al. Association of n-3 polyunsaturated fatty acids with stability of atherosclerotic plaques: a randomised controlled trial. Lancet. 2003;361(9356):477-85.
מידע נוסף